Frostsikring av bobil

Frostsikring av bobil

Publisert av Agneta Torgersen den 08.08.19. Oppdatert 25.11.20.
For å sikre seg at vannsystemet ikke fryser, må ferskvannsystemet tømmes helt etter hver tur. La alle kraner stå oppe slik at det som ligger igjen renner ut. Blås i alle kraner, med munn/pumpe/ballong o.l for å sikre at mest mulig har kommet ut. Bare noen få vanndråper i vannpumpe eller kran kan være nok til at de ødelegges.
Spillvann som ligger igjen i rør og vannlåser, sikres med at det helles litt av den giftfrie frostvæsken (Anti Freeze) som kom på markedet for en del år siden.
Ikke benytt frostvæsken som benyttes på biler (Glykol). Det er spesialavfall og mindre husdyr kan få en meget smertefull død.
 
Det er også smart å rense vanntanken for å hindre oppblomstring av vekst. Her kan man kjøpe egnede stoffer eller benytte klorin, sitron o.l og kjøre en tur med halvfull tank og få renset ut. Ta noen turer med rent vann også for å få skyldt ut. Denne prosedyren kan med fordel gjøres på vårklargjøringen også.
 
Alle kranene på vannsystemet bør stå åpne, slik at ikke pakninger suger seg fast eller deformeres. Dette sikrer samtidig en luftsirkulasjon i systemet og hindrer en del oppblomstring av mugg o.l. Gjelder for toalettet også, der kan pakningen suge seg godt fast.
 
Skal bobilen stå hele vinteren er det heller ikke så dumt og blande ut en del liter av den giftfrie frostvæsken, fylle det på tanken, kjøre det gjennom systemet og tømme etterpå.
Da er man sikret at evt. vann som ligger igjen ikke fryser. Man bør skylle litt igjennom anlegget før det tas i bruk igjen og er derfor ikke å anbefale for de som benytter bobilen om vinteren. De bruker den kun i slukene etter hver tur.
 
Folk som skal lagre bobilen hele vintersesongen bør få ladet batteriene helt opp og kople av polen på batteriene. Det beste hadde vært og fått ladet dem 1 eller 2 ganger i løpet av perioden. De fleste bobiler har så mye utstyr som trekker litt strøm og dermed vil ødelegge batteriene om de ikke får vedlikeholdslading eller koples fra.
Og la 230 V laderen stå på hele lagringsperioden er heller ikke så gunstig for alle, da må det være en lader som kutter ut og som ikke går over i vedlikeholdslading med for høy spenning. 13,6 - 13,8 er for høyt for de fleste batterier.
 
Det kan være lurt med en service på bobilen før vinterlagringen, og ikke vente helt til våren igjen. Da får du lagret bobilen med ny olje og filter, i stedet for gammel olje med alle forurensningne fra en sommers kjøring og få smurt og stelt litt med låser o.l før lagringen.
 
Skal bobilen stå lenge bør man fylle maks lufttrykk i dekkene, for å hindre at dekkene "setter" seg. Skal bobilen stå ute og en forventer en del snø, er det ikke dumt og få avlastet fjærer og dekk litt heller, for det blir noen 100 kg ekstra belastning på dem med snø på taket.
 
En utvendig vask og gjerne en polering er ikke så dumt, da det gjør vårklargjøringen enklere.
Å ha varme på i en bobil som lagres ute, kan gjøre slik at det blir vann på taket og fare for issprengning og lange istapper når det renner av. En god polering kan også hindre vanninntrenging og issprenging.
 
Luftsirkulasjonen inne i bobilen er også viktig ved lagring. Om skaper og dører skal være åpne eller lukket, er det vel heller ikke noen fasit på. Er ikke de orginale luftingene store nok, kan det kanskje lønne seg og sette det litt på gløtt. Kjøleskap og fryseboks, skal stå på gløtt og nesten alle skap har en egen stilling på låsen for det. 
 
Tørrbolle eller ikke, er også et spørsmål. Noen mener det har effekt og andre mener at det har dårlig effekt. Når fuktigheten i inneluften er tatt vil den hente fuktighet fra uteluften som kommer inn. Enkelte setter også en 230 V avfukter i bobilen og ikke tvil om at det blir fuktighet også i den, men...
 
Dersom bobilen skal lagres lenge, må man være oppmerksom på mus. Så det lønner seg å fjerne alt av matvarer som kan tiltrekke mus. En varm bobil er vel også mer fristende enn en kald bobil?
Mye er tilsalgs for å forebygge mus, som hjulkassetter, elektronisk musjager, musefeller o.l og mange kjærringråd som einerkvister, eddik o.l rundt hjulene og inne.
 
Ved utelagring og fare for mye snø, bør taket måkes. Når det blir for mye, pass på så du ikke skader luker o.l på taket. En kan med fordel legge en kloss bak på parabolen, for mye snø kan føre til at den knekker.